tisdag 29 december 2009

Första dagen.

Detta är min första riktiga lång resa, så jag var ganska förbered på en lång flygtur, speciellt med tanke på Alfred. Men resan från Frankfurt till Kolkata tog bara 8,5 timmar, vilket var mindre än vad jag trodde. Alfred klarade det fantastiskt bra, egen tv vid stolen med Disney var tacksamt.



Här sitter Alfred på Landvetter och läser Kalle Anka, planet ni ser är det vi sedan flög med.


Första mötet med Indien var en viss hysteri ang. svininfluensan. Vi fick fylla i ett formulär, kolla att vi inte hade någon feber och givetvis en stämpel - och blev friskförklarade. Vi kom fram mitt i natten så trafiken var då lugn och vi la oss snabbt.
Kl 5 vaknade jag till av böneutroparen men somnade snart. Dagen var sedan full av intryck som dofter, taxiresa (se bild), gatuliv, ljud och ändå mer ljud och ett resturang besök. Ris, nudlar och curry med fisk och kyckling var på menyn. Mycket gott och lagom starkt.


Man möter tiggare nästan över allt. Det är lite speciellt eftersom man inte är van med det och man får bara ignorera dom. Men det går inte ignorera deras situation av fattigdom, misär och lidande. Jag vet inte hur jag skall beskriva det men man får liksom försöka ta in det i små doser. Återkommer nog mer om det.

Skönt att höra att det skall bli -20 i Sverige och Norge. Här gick alla med mössa och halsduk när vi kom. Det är som kallast nu i Kolkata - som en härlig sommar dag, cirka +25 på dagen och +20 på natten. Att vara här på sommaren måste vara väldigt, väldigt varmt.

2 kommentarer:

Fru Gustafsson sa...

Hej älskling! Nu har jag ju redan pratat med dig, men det är kul att läsa det du skriver ändå. Du skriver så bra.
Jag såg först inte att det var några som vinkade i taxin, sen såg jag vem det var :) Kul bild.

Sixten ler mer för varje dag :)
Nora leker, dansar och sjunger. Och är arg emellanåt.

Puss och kram
Ann-C

Anonym sa...

Ja det er fint å høre fra deg (dere) så fort. Kos dere med Indere, dufter og trafikkaos og sug inn minnene. Nå skal vi til 2010 på LO. Hils ti alle

Johan