söndag 6 december 2009

Å den ljusnande framtid är vår...?

Jag älskar mitt jobb, både kaféet och butiken, och det bästa är människorna man träffar där.

Jag hade en härlig pratstund med några grabbar i min egen ålder i fredag. Alltså män i sina bästa år med småbarn hemma och hårt arbetande. Vi pratade om samhället, livet och framtiden. Trots att vi hade en ganska dyster syn på samhället och hur det fungerar fanns det något positivt och optimistisk med det hela, vilket var mycket inspirerande.

Det är kul att se skillnaden mellan oss och kategorin män över 50 som kommer till Spiken. Trots sina erfarenheter, pengar och inget-är-omöjligt mentalitet (min butik och café är ett bevis på det) så har de en mer negativ syn på framtiden och samhället.

Man kan fundera på varför, något förslag?

Men gemensamt för oss är en misstro mot förtroende valda, den urholkade demokratin och en viss frustration av att inte kunna påverka samhället.

Men på det hela - det finns en framtidtro, för den kommer, vare sig vi vill eller inte.

2 kommentarer:

t.bergenwall sa...

Förslag på 50+ uppgivenheten.
Dom flesta saknar mening med livet,när dom fått allt dom trott på och blivit mätta.
Lite väckelse kristendom och dom kan leva 50 nya år med tro på framtiden.
Vid 100 har dom ändå det bästa framför sig evigheten med Jesus.

v v v v T.B.

Josef sa...

det är nog riktigt. om elden börjar där det är som torrast så är det bland 50+ det börjar.