fredag 13 mars 2009

Finanskris - the end of the konsumtionssamhälle

Ekonomer, regeringar och övriga "förstå sig påare" uttrycker dagligen att folket, den stora massan måste stimuleras till att börja konsumera mer. Detta för att få fart på de ekonomiska hjulen igen. Så att det vänder - krisen alltså.

Men det bäst man kan göra som privatperson enligt bankfolk, bondfolk och de flesta andra jag har pratat med är att se över sitt hus, sina kostnader, sina lån - inte göra några onödiga investeringar utan leva återhållsamt - alltså inte konsumera som tidigare.

Mmm, ett dilemma - Moment 22 (eller vad det nu är för nummer).

Jag tror att man är sig själv närmast och ser till sin egen ekomoni och situation, vilket innebär att konsumtion i samhället inte kommer att öka igen. Jag tror t o m att många fått upp ögonen för hur sjuklig överkonsumtionen är - speciellt när man ser hur delar av övriga världen har det med fattigdom, svält och krig.

Jag skulle vilja påstå att konsumtionssamhället är på väg mot sitt slut även om sista spiken i kistan ännu inte är satt. Det skall bli skönt och jag kommer inte sörja.

Konsumtionssamhällets ände. Men vad som kommer sen har jag förnärvarande ingen aning om än. Förslag - kontrollsamhälle?

2 kommentarer:

My Corner sa...

Mitt forslag er å dele ut "næringstabletter". 3 tabletter om dagen mandag til fredag og tabletter med søtsmak lørdag og søndag. Alle får grå klær og alle biler er like. Da kan vi bli opptatt med mer vkitige ting - for eksempel hverandre!
Produksjonen blir da regulert etter behovet og vi sparer naturen for ødeleggelser. Utopi?
En taler jeg hørte på engang sa at der det er nok til alle (Edens hage) behøves ikke økonomi, hvem går i skogen og samler på løv?
(ellers skal det bli fint å treffes ut over våren engang!!!!)

Anonym sa...

Velkommen inn i bloggfamilien...

/Harry