söndag 29 mars 2009

Evangelium + tro = Guds förvandlande kraft

Jag predikade i fredags. Man vet aldrig vad åhörarna förväntar sig men det blev ingen "Jesus älskar alla barnen" -predikan i alla fall.

Det blev mer av en klassisk trospredikan med utgångspunkt i Rom 1:16:

Jag skäms inte för evangelium. Det är Guds kraft som frälser, var och en som tror...

1. Vad är evangelium? - Det Jesus gjorde och sade m m.
2. Vad är tro? - Vår gensvar - tro leder alltid till handling. Typ - alla hörde att Jesus sa: Kom!, men det var bara Petrus som gick ut på vattnet.
3. Guds kraft förvandlar oss, våra omständigheter, allt - när vi tror evangelium.

Rakt, enkelt och bibliskt - hoppas jag. Responsen efter var speciell men jag har sällan varit gladare och mer tillfredställd efter en predikan. Det kändes som jag predikade precis vad Gud ville att jag skulle predika och det är alltid skönt.

1 kommentar:

bergenwall sa...

Predika på Josef,vi lyssnar Bergenwalls