torsdag 26 mars 2009

Att "inte" definera sig själv.

Efter att en tid följt diverse debatter, samhällsfrågor och övrig problematik i världen slår det mig hur lite integritet och identitet dagens människor har.
Så fort något är fel - nu senast lönebonusar - så tar man avstånd från det. Man ville inte ha bonusar. I nästa debatt så är man inte intolerant, sedan är man inte fundamentalist, man är inte rasist, man är inte marknadsekonom, man är inte, man är inte...
Det som stör mig är att ingen vågar stå upp och vara något och säga: Jag ÄR, jag TROR, Jag STÅR...
Det längst någon vågar drista sig att göra är att ställa obekväma frågor som t ex Johan Hakelius i Aftonbladet om abort. Bra Johan:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article4524878.ab

Men skulle han säga att han Är abortmotståndare skulle karriären avslutas i närmaste TV-soffa men skratt och hån av kolleger och övrigt integritetlöst folk.
Det jag kan säga om Johan Hakelius är att jag tror att han har en räv bakom örat - i positiv bemärkelse.

Jag, för övrigt, är en troende, religiös, Kållandsöbo. Jag är en Jonsson på min mammas sida och en Gustafsson på min pappas och väldigt stolt över min bakgrund, min familj och min tro.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Actu tetigisti Du har slagit huvudet på spiken.(latin). Mycket bra inlägg Josef.

Birger sluegh är grinig för en kommentar jag gav om miljöpartiet och kärnkraften(miljöpartiet har gjort det igen vänt kappan efter vinden och böjt sig för makten)så lite kan reta så mycket..

Nä Josef vi ska stå upp och säga vårt vare sig dom vill det eller inte...................

Ha en bra dag v v v v tb

Anonym sa...

På norsk: Meget bra innlegg, Josef.

Ole