onsdag 29 september 2010

Markarbetet klart!!!





Efter två och en halv dags arbete så är markarbetet klart. Det gick bra men med lite komplikationer - vi upptäckte att vi faktiskt har berg på tomten, vilket jag inte trodde. Detta hindrade dräneringen en aning men detta kunde justeras till utan sprängning.

En reflektion som jag har haft en längre tid.

På Kållandsö pratar man aldrig om företag eller om företagsnamn, man nämner alltid personer som har ett företag vid namn. T ex man åker till Josef och handlar, man går till Petter och äter eller till Sören och köper fisk.
Det gör allt väldigt personligare och trevligare tycker jag. Detta kanske förekommer på andra orter och samhällen också men inte så att jag har träffat på det.

Så för den som undrar är det Glenn som varit här och grävt och gjort markanläggningen.

4 kommentarer:

bymarka@online.no sa...

Vi skulle til Freddy og kjøpe malig, til Gyda og kjøpe klær, til Randi å kjøpe fisk, til Kåre og kjøpe dingser osv. til Martinius å kjøpe brød osv. Dette var fra Sellebakk helt opp til våre dager.

Sjöléns sa...

Tänk så fort det går när det sätts fart... Vi har allt en fin "Kållandsö anda" ändå : )

Josef sa...

Kul att du säger "Vi". Det betyder att ränderna inte har gått bort på Zebran än.

Indianerna sa...

Tack för alla bilder ni visar!!!
Jag tittar in här varje dag.

Idag vaknade Elsa med en längtan efter mormor,
det kan ni ju hälsa till henne.

Lisa