lördag 2 januari 2010

Kontrasternas Indien

Sorry, inga bilder idag. Hittade inte överförings mojängen, men gå gärna in på indianerna.blogspot.com för att se bilder från gårdagens besök.

Igår var vi i Moder Teresias hem. Platsen där hon bodde mesta delen av sitt liv, där hon byggde upp arbetet, och där hon ligger begravd. Jag vet inte riktigt vad man skall säga, men blir fåordig i sådant sällskap. Och vad skall man säga, man kan inte lägga till eller komplettera hennes gärning, bara hedra.
Vi ställde oss i sällskap av en knäböjd familj vid hennes grav och bad "Fader Vår" och "Välsignelsen".
På vägen ut gav vi även pengar till arbete, vilket de inte hade någon rutin för. De var inte intresserade av det, men vi ville med våra "fattiga" liv, ge något till något så storartat, så heligt och betydelsefull för att på något sätt bidra eller bli delaktig eller visa tacksamhet.
Jag känner för egen del att det kommer ta tid att ta in Moder Teresias arbete i hjärtat.

Idag bar det iväg till ett av de nya köpcentrumen i Kolkata för shopping. Man kan säga att i det avseendet är Indien ett enda stort Ullared. Billigt, stort och nytt.
När man åker genom stan till köpcentrat och ser på människor, hur de bor, lever sina liv och sedan går in på ett sådant ställe, det går inte riktig ta in. Det var först efter när jag och Alfred satt och tittade på bilderna från dagens utflykt som man såg vad eländigt, fattigt och smutsigt det är. Man fattar inte, ser det inte när man är mitt i det, det är på något sätt självklart då.

Märkligt land - men jag trivs hittills.