onsdag 20 januari 2010

Det självklara

"Bara för att det är så, betyder inte att det måste fortsätta att vara så."

Från filmen Australia som jag nyligen såg. Det talade till mig efter att jag varit i Indien.

När jag var i Indien så var allt så självklart. Att trafiken skulle vara som den var, marknaden, lukterna, fattigdomen - allt var så självklart Indien.
Lika självklart var det att komma hem - att allt var som när jag lämnade Sverige och min världen.

Men det var det som sedan skrämde mig - NEJ, jag vill förändring - Jag står för förändring - Jag vill förändra människor, familjer,länder och världen.
Jag kom liksom på mig själv - håller jag på i bli gammal, eller bekväm, eller tappa tron på förändring?

Kan inte svara på det men det finns saker som är självklara; De fattiga kommer ni alltid ha hos Er.; Inte en bokstav skall förgås...; Jag blir äldre;

Och Jesus sitter på tronen och har all makt i himlen och på jorden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Äldre kanske bara betyder att man inser att en hållbar förändring tar lite längre tid att åstadkomma än man trodde i tonåren? Jag känner mer och mer hur viktig Guds plan med generationerna är, jag är en länk i en lång kedja, min uppgift är att se till att min länk inte brister så nästa kan fogas till. Och att vara ett föredöme för andra, främst mina barn, som kommer bli lika mig...
Om de i sin tur oxå får tre barn har jag förhoppningsvis förändrat nio människor som kan sträcka sig ut till denna värld.
Men gränsen mellan bekvämlighet och att ha frid (ej frustration) i sin långsiktighet tål att utvärderas ofta!

Var välsignad!
Lotta

Josef sa...

Helt enig, Lotta. Gränsen mellan frid, lättja och bekvämlighet kan ibland vara hårfin.

Sjöléns sa...

Uppskattar alltid att läsa din blogg!
Vi önskar mer bilder på lille man, och gärna lite film... Även om vi sågs nyss så vill jag ha fler bilder och filmer på barnen : ) Ruth älskar att se när Nora dansar by the way...

/Stina