fredag 20 november 2009

För den djupsinnade.

2012 - är det då världen går under? Ja, enligt senaste undergångsfilmen från Hollywood så är det 2012 det händer. Det finns även viss kristen krydda i denna apolytiska brygd som serveras.
Nu har inte jag sett den och har inga sådana planer heller, men den sätter fingret på något väldigt påtagligt bland ungdomar idag i västvärlden.

Detta upptäckte jag gjorde under en period när vi i församlingen var på torget på fredagnätter och pratade med ungdomar. De flest man pratade var övertygade om att Slutet var nära, att världen som den ser ut idag kommer att försvinna på något sätt. Det fanns ingen direkt framtidstro eller något hopp att tala om utan undergången var på väg.

Denna medvetenhet om världens undergång går inte finna bland dagens kristna - märkligt egentligen. Bibeln talar om detta och om en mycket dramatisk upplösning av himmel och jord som det ser ut idag. Till detta kommer ett antal mycket påtagliga faktum ang. världsekonomi, politik och David Wilkersson´s bok Synen som verkligen har slagit in.

Någon menade att västvärldens kristna är rädda för Domens dag som kommer efter Jesu återkomst och jorden undergång. Denna dag som varit en tröst för kristna, då all ondska, orättfärdighet, orättvisa och korruption skall dömas och få sitt rättmätiga straff. Hur kommer det sig att vi är rädda för det i vår tid? Varför predikas det så lite från våra talarstolar?

Jag har inget givet svar, men det kan ha att göra med vår livstil som kristna. Långt ner i vårt hjärta vet vi att vi inte håller måttet, att vi inte har offrat allt som skall offras och gett allt som skall och borde ges.

Men som bibeln uttrycker det - döm dig själv, huruvida du har betänkligheter, ärliga motiv m m och gör bättring - vänd om innan Slutet kommer. Då finns inget att frukta utan man kan se fram mot den underbara dagen, Domens dag, då Gud håller dom över all ondska i världen.

4 kommentarer:

bergenwall sa...

Härlig reflektion om detta ämne, domens dag.

Ja då skall alla knä böjas inför vår fader i himmelen,det blir en mäktig dag att skåda.

Ha en trevlig helg med familjen Josef,vi ses två gånger på söndag.

V v v v Bergenwall

bergenwall sa...

Hittade dig på Ulfs blogg.

Gardell har numera huvudrollen i rödluvan yyyyylllllllllll.
v v v v Bergenwall

Augustins forum sa...

Dette er utdrag fra en profeti som ble gitt på Lausanne 2-konferansen i Manillia i 1989.Jeg sier dere, jeg har gitt dere hundre ganger så store ressurser som det dere trenger for å fullføre mitt oppdrag før år 2000. Det kan gjøres! Hvor inderlig jeg ønsker at dere skulle lengte like mye som meg etter å se det gjort. Men dere har røvet fra meg og brukt ressursene på dere selv.
Siden dere bruker nesten alle de pengene jeg gir dere på store kirkebygninger, store hjem og fine ting til dere selv, forbereder jeg meg på å kaste dere ut i stor finansiell nød.
Fordi dere bruker deres styrke og helse til å utføre deres egen vilje i stedet for min, kommer dere til å oppleve sykdom og svakhet som ingen helbredelsesmøter kan fri dere fra.
Fordi dere bruker deres fritid på deres egne fornøyelser i stedet for å be for de folkeslag som er i ferd med å gå fortapt, vil jeg gjøre fritiden til en stor byrde for dere, og snart vil den bli tatt fra dere. Siden dere ikke lærer deres unge mennesker til å gi deres liv for å nå verden, vil de bli tatt i fra dere, av verden. De vil ikke bli til noe nytte for meg, og en stor sorg for deg.
Men dere kommer til å si til meg: ’Herre

Sjöléns sa...

Jag uppskattar alltid dina tänkvärda kommentrer och funderingar!!!

/Stina