måndag 2 november 2009

Se på fåglarna...del 2

Jag tog en liten promenad till sjön på förmiddagen idag. Mest bara för att komma ut och få en lugn stund för sig själv. När jag kom ner mot sjön i skogen hörde jag en hackspett och var givetvis tvungen och se var han satt. Samtidigt upptäckte jag att skogen var full av fåglar. Samtliga var sådana som övervintrar.
När jag sedan kom ner till sjön och njöt, kom det olika typer av flockar med fåglar, sjöfåglar och andra som jag inte kan namnet på. Alla redo att dra söder ut om vädert blir för bistert.

När jag sedan gick jag tillbaka funderade jag över fåglar. Det är lite som det kristna livet. Det går i olika årstider och perioder, både i det personliga livet och i ett land. Man måste veta vilken årstid man lever i för att handla rätt. Är det vinter i landet kan man inte så för skörd och är det skördetid i det personliga livet är det inte dags att sätta sig att begrunda eller ha en övervintrar strategi.

Vi måste alltså veta vilken tid vi lever i, både personligt, nationellt och kanske t o m globalt. Den kristna flocken kan vara till mycket god hjälp för att veta vilken tid man lever i. Men man måste veta vilken flock man tillhör och är räknad i, så man vet vilken herde man skall följa.

5 kommentarer:

My Corner sa...

Jeg var også på en "promenad" ned til samme sjøen på lørdag og søndag. Men jeg så ingen fugler. Mulig at de to barna jeg gikk sammen med skremte dem vekk?
Når det gjelder årstider så er det vår og forsommer på andre siden av kloden nå, mens det her er høst og vinter. Det betyr vi som kristne må satse mer der det virkelig er høst, for her er høstetiden over. Jesus sier at at vi skal arbeide mens dedt er dag, det kan vel også bety at vi må arbeide der det er dag. F.eks. India og Georgia..

Josef sa...

helt enig

T.BERGENWALL sa...

Man kan lära sig ett och annat genom att se på myran,har jag läst.

Amicus verus est rara avis" - En sann vän är en ovanlig fågel.

Ha en bra dag och var rikligen välsignade ,familjen Gustavsson.

V v v v Bergenwall.

Anonym sa...

Vi kör bön och fasta för lotsen hela veckan,haka på när du kan Josef.

Var välsignad v v v v Bergenwall

Bergenwall sa...

Såg Sixten live idag på Ica.

Härligt med tillväxt Josef.

Barn är det bästa som vi har här på denna jord.

V v v v T.Bergenwall