torsdag 5 juli 2012

Havets möjligheter

Igår kväll hade jag förmånen att följa med några vänner ut på havet, inte så långt ut men ut för att njuta av den första riktiga sommarkvällen.
Havet visade sig på sin bästa sida med vindstilla och vacker solnedgång, till min stor överraskning fick jag också napp när jag stod och fiskade på ön vi var. En torsk, liten men min första torsk, det hade jag aldrig trott. Jag har fiskat mycket i Vänern och försökt några gånger i havet men aldrig lyckats men så i går kväll. En torsk, sen fick kompisen en makrill, vi båda uppvuxna på en ön i Väneren.
Havet fick helt plötsligt lite andra värden, och möjligheter. Fisken var inte slemig som de flesta fiskar i hemma och att det på samma sätt som hemma gick att fiska spontant och få fisk var väldigt kul.

Men det går fortfarande inte dricka havsvatten och tång är väldigt otrevligt, och doften av Väneren en sommardag är svår att överträffa.

Inga kommentarer: