onsdag 18 juli 2012

Manligt

Det är alltid en risk för en medelålders man att säga något om manligt och kvinnligt. Börjar man sedan prata om feminism är man per definition diskvalificerad.

Vad är manligt eller hur kan vara trygg i sin manlighet? Finns det något manligt?

Man hamnar lätt i schabloner av vad en man bör och skall vara. Men något som verkligen stärkt mig i min identitet som man är ett antal saker jag gjort som inte är speciellt manliga eller på något sätt tar bort en s k manlig schablon. Tryggheten ligger inte något jag kan prestera eller vara, eller kanske framstår att vara utan vem jag ÄR.
Att vara man, och i den identiteten vara trygg, är inte så självklar i vårt könsöverskridande samhälle. För de som ställer sig upp och säger att de är män med stor M, blir pga detta måltavlor för både politiker, media och samhällsstrukturer.

Men till alla män, stå upp och var stolt. Var en manlig man.

Inga kommentarer: