onsdag 29 april 2009

Ett trevligare sätt att se tillvaron.

Kritiskt tänkande - grundbulten i dagens skola och universitet. Ja...det vore kanske något att ta till sig om det inte hade varit så förtvivlat lätt att vara kritiskt. Det är det lättaste som finns att vara kritiskt. Mot idéer, förslag, visioner, sammanhang. Jag skulle med lätthet kunna dissa vadsomhelst men väljer i stället en annan väg. För det måste väljas, det kritiska kommer av sig själv, både genom arv och miljö.

Vad är det jag väljer då?

Jag skulle vilja kalla det ett öppet sinne - eller free your mind som jag sa för några år sedan. Det handlar om att försöka ta företeelser, människor, musikstilar eller vadsomhelst med ett öppet sinne. Att förstå och ta till sig varför andra människor t ex tycker en viss musik är bra. Eller för att ta en kristen touch - hur kommer det sig att katolska kyrkan växer?

Ett trevligare sätt att se tillvaron - men lite svårare.

3 kommentarer:

THOMMY BERGENWALL sa...

JAG HÅLLER PÅ ATT FÖRSÖKA FÖRSTÅ MIN TONÅRS TJEJ,FRESTAD ATT ÅTERKOMMA NÄR HON FYLLT 25

HA EN GOD HELG FAMILJEN GUSTAVSSON.

V V V V T.B

My Corner sa...

Eller för att ta en kristen touch - hur kommer det sig att katolska kyrkan växer? Enkelt - det som får næring vokser. Men liker vi alle vekster?

Anonym sa...

ser gutt, Lets free our mind ....

/Anthon