fredag 24 april 2009

Att göra en företagare.

Att driva ett eget företag är något jag verkligen rekommenderar. Man är sin egen herre och styr och ställer som man vill. Men baksidan är att alla vill ha del av kaka som jag tjänar - kommunen, förutom skatten så är det ett antal avgifter, som inte "skattekollektivet" betalar. Som om företagare inte betalar skatt. Sedan är det alla mer eller mindre seriös säljare som ringer - hittills har jag inte träffat eller pratat med någon som har något vad jag behöver eller vill ha.
Sedan blir man lurad för man är för snäll och trevlig. Att bli utnyttjad är företagarens lott i livet.

Men halleluja - ingen kan sparka mig, ingen säger hur jag skall göra saker. Friheten att jobba hur mycket jag vill och ta rast när jag vill.

Läs gärna boken: Rich dad, poor dad. Där finns mycket motivation, styrka, frihet och livsvisdom för företagare och andra fritänkare.

3 kommentarer:

Makena sa...

Att vara dagmamma är också ganska fritt. Fast det är klart, man kan ju inte ta rast när man vill och barnen styr ju en på sätt och vis. Men jag gillar ändå denna friheten :)

thommy bergenwall sa...

Att vara sin egen är alltid stimulerande och det ger ett visst handlings utrymme även om tiden inte alltid räcker till.

ha en välsignad dag alla handlare och dagmammor.

v v v v T,B

Fru Hägerlund sa...

Hej där!

Ang. Anthon och Maria så lät det inte som att de kunde komma ner förrän själva bröllopsveckan... såvida de inte får en lucka några dagar och bara åker... Men de skulle nog vara här hela den veckan. Vi funderade på om vi skulle klämma in en kväll å träffas lite iallafall. Kan vara skönt att gå igenom saker å ting. Hur har ni det nästa veckan?