söndag 21 mars 2010

Hellre aktuell och provocerande än underhållande och modern

Jag är en ganska lugn och sansad person, det vill ganska mycket till för att jag skall bli irriterad eller uppretad, speciellt när det gäller den kristna världen. Jag har sett, hört och varit med om det mesta både i positiv och negativ mening.

Men i veckan läste jag en artikel i en kristen tidning som jag retade upp mig på. Jag vet inte om jag blev mest uppretad på tidningen som skrev det eller kyrkan som gjorde spektaklet.

Det som rapporterades var om en modeshow i en kyrka, med, jag citerar, "förstklassig underhållning."

Men hallå, är det det kristna skall hålla på med och skriva om, "förstklassig underhållnig." och mode. Det finns viktigare saker att pyssla med så som;

Förkunna syndernas förlåtelse genom tron på Jesus.

Älska vår nästa, i ord och handling.

Stå upp för de fattiga, sjuka och svaga i samhället.

Vara ljus i en mörk och kall värld.

Det är några saker vi skall göra som kristna i denna världen. Det kommer aldrig att bli modernt men det kommer alltid att vara aktuellt och provocerande.

Hellre aktuell och provocerande än underhållande och modern.

Tack och amen.

4 kommentarer:

Bergenwall sa...

Josef,härligt....

Det är dags att vakna upp...

V v v v Bergenwall

Indianerna sa...

Tragiskt när kyrkan blir världens vän, och därmed Guds ovän.

Lisa

Sjöléns sa...

Oj,så galet det kan bli...

Här finns det mycket nöd och behov, kanske alla svenskar som kallar sig kristna komma hit, eller vad tror du?

Josef sa...

Det skulle nog hjälpa för många att ta en tur till Indien.
Att det kan bli så fel i all välvilja att nå människor.