torsdag 11 mars 2010

En förstå-sig-på-are på radio.

Hela familjen har varit sjuk i omgångar denna vecka. Inget allvarligt med riktigt tråkigt. Nu leder inte sjukdom till något positivt med däremot att ha tråkigt.

Det var en förstå-sig-på-are på radio för ett tag sedan. Ämnet var barn, barnuppfostran och hur man som förälder skall och bör vara. En delikatt fråga som kan ge vem som helst som har haft barn ångest.

Men det som förstå-sig-på-aren sa var ganska bra:

Det gör inget om barn har tråkigt, där börjar kreativiteten.

Jag fann detta tänktvärt. Som förälder och även som vuxen är det lätt att man är rädd för tristess. Man vill hela tiden att något skall hända, på med TV:n, ut på nätet, aktivera sig själv och barn. Hur barn blir när de har tråkigt vet man ju, det skall pillas på allt, retas. Men det kan också förvandlas till en låtsas världar, kojor i skogen, ny lekar.

För att ta ett vuxen exempel:

Jag har bara bantat en gång i livet. Det var rätt jobbigt, speciellt i början med tanke på min arbetsplats med godis, kaffe, provsmak och allt annat där. Men efter ett tag kom jag över det jobbiga och upptäckte en sprudlande kreativitet just på matsidan.
Jag kom på massor nya grejer i Spiken man skulle kunna ha i café så som pizza, varma smörgåsar, bakverk m m. Jag serverade detta till nära och kära. Lite jobbigt var det att man inte kunde prova själv.

Det tråkiga blev upphov till något kreativt i den omgivningen jag var.

Att lämna barnen för att ha tråkigt kommer inte att gå. Dom vägrar ha tråkigt, dom kommer hitta på något att göra. Man får bara se till att dom har tråkigt i rätt omgivning.

På Kållandsö till exempel.

3 kommentarer:

My Corner sa...

Det var bra skrevet. Jeg har aldri hatt det tråkig, derfor er jeg veldig lite kreativ, sånn er det bare....

Indianerna sa...

Kanske är det därför mina barn är så kreativa : )

Jag tror absolut att det ligger något i detta.
Tänk alla barn på dagis som inte alls behöver tänka själva. Hela dagen är inrutad med aktiviteter.

Lisa

Sjöléns sa...

Jag håller oxå med, bra skrivet! Tänk vilka kreativa barn mamma & pappa fått, vi måste haft mycket tråkigt i vår uppväxt... :)
Ska bli kul att ses snart!
Visste ni att vi bestämt oss för att ta en hund när vi kommer hem? Han ska förmodligen heta Ozzie..

/Stina