torsdag 28 maj 2009

"Allt är bra"-syndromet

"Allt är bra"-syndromet är när man som kristen, eller förresten alla människor, inte säger hur det egentligen är, utan håller masken och låtsas att "allt är bra". Jag känner att jag är inne i en sådan period.
Jag har jobbat för mycket och det tar på mig, frun och familjen. Mycket bara stoppas under mattan för att klara stunden och att tas fram för senare bearbetning.
Det fungerar rätt bra så länge man vet att det är för en tid och att man på något sätt är överens om det.
Denna gången kom det relativt oplanerat och opassande - frun är gravid (planerat), vi håller på att flyttar (planerat), värdpar på bröllop (planerat), för lite personal (oplanerat), mycket i butiken och café (svårplanerat). Nu går det på sista vers. "Allt är bra"-masken har börjat bli svårt att hålla upp men det skall nog gå tills allt är bra, mer personal kommer nästa vecka.

Jag kom även en bit på väg ikväll - en ensam promenad i skogen gör gott åt själen, man kommer i kontakt med sig själv igen. Att jag sedan hittar liljekonvaljer får jag se som en gåva från Gud som jag får förmedla till frun.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis familjen Gustavsson 3 till sen är vi lika många.

Josef var välsignad och ha en bra dag.

Alla bär vi på masken ibland,men så länge masken inte bor i oss så går det åt rätt håll. psalm 121

V v v v T.B

Indianerna sa...

Oj, det låter mycket!
Visste inte att ni skulle vara värdpar. Kul för oss, arbete för er...

Hoppas du kan vara lite mer ledig i sommar!

Hälsa din fina familj!
(Kul att Alfred börjar på fotboll!)

Lisa

Makena sa...

Just nu håller jag inte upp masken om ngn frågar, utan säger som det är...sjukt tufft helt enkelt! Men man måset ju försöka vara lite glad ibland för att klara vardagen och barnen. Ses på Fredag!

Josef sa...

Tack för alla kommentarer...ni är underbara.

BETSY sa...

Men va roligt att ni ska ha en till!! Grattis! Hälsa frugan :)