onsdag 16 juni 2010

En ny generation

Jag håller på att jobbar på att överföra några typiska Kållandsö intressen till barnen. Det handlar givetvis om båtliv, fiske och sjövett. Det är något man måste börja med tidigt, så att intresset så att säga läggs in i generna, om de inte redan är det.

Det är en intressant upplevelse och jag reflekterar mycket över hur ens egen uppväxt var och hur föräldrarna gjorde. För jag tycker att min uppväxt och barndom var fantastiskt och uppskattar att göra det jag lärde mig att älska och uppskatta då.




Sedan kan man reflektera över vad man INTE vill föra över till nästa generation, sådant man plockat upp eller fått med i bagaget som negativa erfarenheter och vanor. Lite svårare det där, hur man får barn att INTE gör vissa saker, och INTE göra samma misstag som man själv gjort.

För att sammanfatta är det spännande i alla fall och mycket inspirerande - det känns som man får ett djupare liv liksom - återuppleva barndom som vuxen med alla reflektion, funderingar och svar som man har. Senaste deja vu-känslan var igår när vi besökte Borås Djurpark.
Oj, där har jag upplevt mycket som barn.

3 kommentarer:

Makena sa...

Underbara bilder!! Tänk att du får ge dina barn en så fin barndom! Åh visst är det speciellt att återuppleva barndomen genom sina barn. Kan tänka mig att det blir ännu mer speciellt när man bor på samma plats som man själv växte upp på.

/Maria

Sjöléns sa...

Så härliga bilder, värda att förstora... : )
Ja, vår egen barndom vill man verkligen ge vidare till sina egna barn. Vi njuter storligen av att vara på Ekelid och att barnen bara kan springa ut i friheten...

/Stina

Arvid sa...

Slik tenker og gjør en god far.