måndag 19 april 2010

Om tro, trivselvikt och kristna paradoxer.

Sista tiden har varit lite hektisk, därför har det blivit lite mindre bloggande. Men man får ju en hel del uppslag, som borde fått ett helt inlägg själv. Här är några:

Är kristna människor vanliga eller ovanliga? Var Jesus en vanlig människa eller ovanlig? Skall jag som kristen vara vanlig så icke troende ser att man är som alla andra eller skall jag vissa med min kristna livstil på att det finns ett annat sätt att leva?

Jag tror, på Gud min Fader, Jesus och hans förbarmande över mig och mitt liv och den Helige Andes liv pulserande i ådrorna.
Jag tror inte på miljöförstörning - än har ingen vågat säga hur mycket den islänska vulkanen spytt ur.
Jag tror inte på FN efter deras felaktiga miljörapport och deras s k Svininfluensa, som var ett sätt för medlemmar i WHO att känna pengar.
Jag tror inte på marknaden, för den är ett vilddjur som slukar allt och alla i sin väg.
Jag tror inte på politiker längre, de är inte förtroendevalda längre, utan bara valda - utan personlighet, integritet som vilddjuret köpte för länge sedan.

Trivselvikt - väger samma som för ett halvår sedan utan att vare sig stått på vågen eller haft några större betänkligheter angående vad som stoppats i munnen. Dock är trivselvikten ett andetag över idealvikten. Så nu har beslutet tagits, det promeneras i familjen, ibland i alla fall. I vart fall inte regelbundet än.

Där var lite snabba utkast som borde blivit hela blogginlägg. Återkommer nog snart med något härligt om våren, fisket och livet.

5 kommentarer:

Dag sa...

Du tror ikke på miljøødeleggelser? Da mener du vel klimakrisen, for det er jo nok av eksempler på problemer pga. forurensing som ingen betviler.

I alle fall, her er en beregning av CO2-utslipp fra vulkanen vs. utslippene fra en samlet europeisk flyindustri: http://www.informationisbeautiful.net/2010/correction-apology-planes-or-volcano/

Josef sa...

Någon klimatkris tror jag inte på med globaluppvärmning m m. Först måste vi veta hurvida det är naturliga förändringar eller inte. Föroreningar finns däremot, och bör åtgärdas, men efter ett besök i Indien var det inte så akuta problem i Scandinavium tycker jag. Men jag är tacksam för att pappersbruken runt Vänern inte längre dödar och förorenar sjön som var fallet för ett antal år sedan.

Tack för tipset om hemsidan, spännande, men jag fick inte fram vilken som låg bakom sidan.

Dag sa...

Klikk på «Hello» på toppen av siden for å se hvem som står bak. Kilden til dataene pleier å stå ved hver artikkel.

I alle fall, min mening er at det er viktig å ta vare på miljøet og forvalte skaperverket ordentlig.

Josef sa...

helt enig när det gäller att förvalt Guds skapelse.
tack för dina kommentarer.

Anonym sa...

Ang. om kristna ska vara vanliga lr inte rekommenderas Carl-Henrik Jaktlunds artiklar i Dagen om United Öresundskyrkan. Finns ngt där som känns så fräscht!

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=209696

Ha en härlig dag!

Lotta